Datsun heeft zowel een rally- als racehistorie. Yutaka Katayama, welke de Sports
Car Club of Japan in 1951 oprichtte en tevens verantwoordelijk was voor de marktafzet
in de USA. Richtte samen met Masahiko Zaitsu, een ingenieur welke Katayama ondersteunde,
"Team Nissan" op. De eerste Fairlady was niet echt een competitie auto, zoals de
latere, met maar 48hp en gebouwd op een chassis van een 223 series Datsun truck.
Toch kwamen ze de “F Modified” klasse binnen in de USA. De financiële sponsoring
was minimaal, met geen enkele bijdrage voor een “cockpit crew” moesten de rijders
(Jean La Plant en Jim Nieland) alles zelf doen. Team Nissan debuteerde in 1960 en
La Plant wist een zege binnen te halen in Palm Springs. Er werd campagne gevoerd
voor de auto in ‘61 en ‘62 door La Plant en Nieland. In 1961 werd besloten om de
auto in een andere categorie te laten deelnemen. “The All-American Women’s series”,
de rijder werd Norah Taylor, alle lof ging naar haar voor het behalen van een 4de
plaats, want de auto lag een beduidend niveau lager dan de andere deelnemende auto’s.
Jean LaPlant ging verder met racen en reedt uiteindelijk de nieuwe SP310 toen deze
uitkwam in 1963. De nieuwe SP310 was een veel serieuzere sportwagen, die gelijk over
ging tot het winnen van talrijke SCCA races tussen 1963 en 1965.