E-mailadres: info@datsunfairlady.nl
aankooptips
Datsun Roadster Aankoop handleiding.docx
Datsun Fairlady - Home

Datsun Roadster Aankoophandleiding

Introductie:

Voordat u zomaar een Datsun Roadster gaat kopen is het verstandig om voor die tijd naar de verschillen aan de auto's te kijken door de jaren heen. Zo heeft u er een beter idee van waar u op moet letten bij een bezichtiging en kunt u uw voorkeur gaan bepalen. Smaak blijft immers persoonlijk. Voor alle details en foto's per model verwijs ik naar mijn website www.datsunfairlady.nl waar onder historie de verschillende modellen zijn te vinden.

1500's: '62 tot '65:

Geproduceerd van oktober '62 t/m augustus '64.

Het chassisnummer begint met een xSP(L)310-. Waarbij de "x" duidt op het jaar.

De 1500 modellen zijn snel te herkennen aan scharnieren aan de buitenzijde van het kofferdeksel met een hendel welke je moet draaien (als een deurklink) om de klep te openen.

De grille bestaat uit vakjes i.p.v. horizontale spijltjes. Dit model staat bekend om zijn 3e zitplaats, dwars achter de voorste stoelen geplaatst. Deze eigenschap verdween uit de auto eind 1964.

Het dashboard is in dezelfde kleur gespoten als de buitenzijde van de auto, voor de bestuurder zitten vier grote ronde wijzerplaten bevestigd op een zwarte achtergrondplaat. Een kleine middenconsole hangt onder het dashboard en bevat o.a. een radio en schuifbediening voor de ventilatie roosters.

De cabriokap is bijzonder ongeschikt om snel op te zetten.  (Men zet eerst het frame op en vervolgens komt daar het doek met een houten frontbalk overheen...)

Het model is uitgerust met de G 1500 motor. De vroege modellen hebben een enkele SU carburateur gemonteerd. Halverwege '63 werd de motor uitgerust met dubbele SU's, waardoor de hp's verhoogd werden van 77 naar 85hp. Dit werd aan de buitenkant duidelijk gemaakt met een "Datsun1500" embleem op de linker bil, terwijl het 77hp model alleen het gevleugelde "Datsun" embleem (ook links achter) voerde, dezelfde als voor op de motorkap. Beide auto's hebben hetzelfde fairlady embleem aan de zijkant boven de sierstrip op het voorste spatbord. Er zijn echter ook 1500 modellen geweest waar Datsun i.p.v. fairlady op de voorschermen zat.

Een ander technisch punt is de accu, deze bevind zich onder de 3e dwarse stoel en het elektrische systeem is aangesloten met de "plus" aan massa.

De versnellingsbak heeft 4 verzetten en de eerste versnelling is ongesynchroniseerd.

De remmen bestaan rondom uit trommels.

De wielen zijn 13 inch en hebben chroom wieldoppen met gaten rondom, welke de gehele velg afdekken.

1500 '65:

"De 1500 tweezitter", is geproduceerd van augustus '64 t/m mei '65.

Dit model introduceerde een soort van aflegplank achter de voorste stoelen, welke de zijwaarts gemonteerde derde stoel verving. Daardoor verplaatste de accu naar de motorruimte en kwam de “min” aan massa.

Het dashboard wordt met 7 klokken met chroomranden, een grijze "wrinkle" (soort fijne structuur) verf en 4 flipperschakelaars uitgevoerd. De temperatuurmeter is bij dit jaar anders als de latere modellen tot 1967, bij contact uit staat deze in stand heet. Bovenop het dashboard zit een dikke schuimlaag omhuld met een zwart vinyl. Het wordt gezien als één van de mooiste dashboard uitvoeringen. De armsteun is niet aansluitend met de asbak en versnellingspook.

Bij dit model verschijnen uitzetruitjes in de deuren.

Er is nu een fatsoenlijke cabriokap die echter wel verschilt (voornamelijk het frame) van de latere modellen tot 1967 en makkelijk ineengevouwen word op de zogenaamde aflegplank achter de stoelen, (waardoor er wel wat afleg-/opbergruimte verloren gaat).

De draaibare hendel op het kofferdeksel verdwijnt maar de scharnieren aan de buitenzijde blijven.

De motor blijft ongewijzigd evenals de versnellingsbak en remmen.

De stoelen geven meer steun en zitten beter.

Op een aantal modellen na, hebben de meeste modellen in losse letters DATSUN op de neus, Datsun1500 op de linker bil en Fairlady op de zijkant boven de sierstrip op het voorste spatbord. Ook hier schijnen modellen met Datsun op het scherm van geweest te zijn. (Waarschijnlijk alleen USA).


1600: '65-'67:

Een ander serienummer beginnend met SP(L)311-. Geproduceerd van mei '65 t/m januari '67.

Er wordt een "nieuwe" R motor gemonteerd, deze heeft 1595cc en 96pk. Zie het meer als een vergrootte versie van zijn voorloper waarbij de Hitachi (SU) carburateurs iets verbeterd zijn.

Wat wel nieuw is, is de 4 verzetten versnellingsbak met nu ook de eerste versnelling gesynchroniseerd.

De voorremmen zijn vernieuwd en zijn nu schijfremmen, waardoor er een 14 inch wiel gemonteerd moet worden. Om in de trend van het oude model mee te gaan zijn de gaten in de velg in rechthoekvorm met afgeronde hoeken aangebracht en een kleinere chroom wieldop.

Door de grotere velgen is ook de wielkast vergroot, daardoor beginnen de sierstrippen nu achter het voorwiel i.p.v. achter de koplamp.

De grille heeft een nieuw uiterlijk, 3 (of 5 hoe je het wil zien) horizontale spijlen.

De kofferklep scharniert nu aan de binnenkant (wat bij een volle kofferruimte nog weleens in de weg zit).

Het embleem voorop blijven de losse letters en achter staat er nu Datsun1600 op de linker bil. Voornamelijk de USA uitvoeringen hebben nu Datsun1600 (gelijk als de achterzijde) op de zijkant staan (op dezelfde plaats als fairlady), andere landen hebben er fairlady staan.

Het dashboard is ongewijzigd. Doordat de versnellingspook naar achteren is geplaatst bestaat de armsteun nu uit een geheel met de asbak en versnellingspookplaat.

1600 '67.5:

Geproduceerd tussen maart '67 en september '67.

De R motor is nu uitgevoerd met een 5x gelagerde krukas i.p.v. 3 en heeft nu metrisch draad. Deze 5x gelagerde motor is erg robuust.

Er zijn een aantal veranderingen aangebracht. Deze gelden voor zowel het 1600 als 2000 model:

Het chroom in het interieur is zoveel mogelijk verminderd omdat het verblindend zou zijn.

- instrumentranden zijn nu zwart uitgevoerd

- raamlijsten aan de binnenzijde, raamstijltje, schakelaars en de sierlijst om het dashboard zijn grijs gemaakt

- 5 tellers( i.p.v.7) waarvan 2 combinatie meters zijn

- 3 flipperschakelaars (i.p.v. 4)

- zonnekleppen

- contactslot aan de stuurkolom (i.p.v. in het dashboard aan de linkerkant)

- lichter uitgevoerde mechanismen in de deuren

- deuropeners binnenzijde zijn geen beweegbare klinken maar een trekmechanisme

- eenvoudiger uitgevoerde stoelen met optionele hoofdsteunen

- verbreedde wielkastranden

- bredere velgen

- aluminium remtrommels en een dubbele hoofdremcilinder (gescheiden remsysteem)

- sierlijsten aan de zijkanten zijn bol i.p.v. hol

- voor USA auto's wordt op de zijkanten en achterop een ander Datsun embleem (met ingekleurde witte letters) geplaatst boven de sierlijst en daaronder 1600 of 2000. Andere landen zijn met het vertrouwde fairlady embleem aan de zijkanten boven de sierlijst en op de achterzijde een nieuw fairlady embleem in een handgeschreven stijl.

2000 '67.5:

Het serienummer wordt bij een 2000 uitvoering SR(L)311-

Een 2000 is hetzelfde uitgevoerd als bovengenoemde 1600 '67.5 op het volgende na:

- U20 motor met 1982cc, 5x gelagerde krukas en bovenliggende nokkenas

- 2 dubbele SU of Mikuni Solex carburateurs

- 135 of 150hp, 200+ km/h

- alle USA uitvoeringen werden standaard uitgerust met de 135hp versie. De 150hp versie werd als sportpakket optie verkocht, daardoor behielden ze het 135hp typeplaatje onder de motorkap.

- nieuwe 5 versnellingsbak

- grille heeft 3 horizontale spijlen iets meer in het midden gecentreerd met in het midden een logo met een D er in

- chroomlijst op de achterplaat om de kentekenplaatuitsparing

- embleem is 2000 (i.p.v.1600) op de zijkanten en achterop

1600 & 2000 '68:

Wegens veiligheidsvoorschriften in de USA, wordt het '68 model daar volledig op aangepast. De 1600 blijft t/m 1970 de R motor met 96pk en 4bak behouden. De 2000 blijft t/m 1970 de U20 motor behouden, echter de naar de USA geëxporteerde modellen krijgen twee enkele Hitachi carburateurs (i.p.v. dubbele Mikuni Solex) waardoor het nog 135hp afgeeft (i.p.v.150). Tevens werden er USA versies uitgerust met smog apparatuur.

Het dashboard wordt volledig uit schuim opgetrokken en met een zwart plastic overtrokken. Er zitten 3 verzonken tellers in. De dashboardschakelaars zijn nu omhuld met een zwart plastic en worden als trek- en draaiknoppen gebruikt. De radio zit verticaal gemonteerd in de middenconsole onder het dashboard.

Het stuur krijgt een groot rond gewatteerd kussen en de stuurkolom is samendrukbaar bij een ongeluk.

Nieuwe stoelen welke er luxer uitzien, maar ook beter ondersteunen. Tevens kunnen de hoofdsteunen nu aan de bovenzijde worden gemonteerd (i.p.v. aan de achterzijde met een beugelbevestiging zoals bij het '67.5 model).

Een +/- 5cm hogere voorruit (men spreekt vaak van high- and low windshield model). Het voorruitframe is een deel van de carrosserie geworden. De binnenzijde van het frame is gewatteerd en met een zwart plastic uitgevoerd. De ruitenwissers staan gelijk t.o.v. elkaar en bewegen parallel (i.p.v. naar elkaar toe bewegende wissers).

Nieuwe cabriokap.

Uitsparing voor de kentekenplaat is verdiept.

Deurgrepen aan de buitenzijde zijn van een trekmechanisme i.p.v. een drukknop met greep.

De 3/4 zijruitjes zijn niet meer te openen.

1600 & 2000 '69:

- nieuw stuurhuis met kogelkringloop besturing

- druppelvormige zijmarkeringslichten aan de voorzijde

- ronde zijmarkeringslichten aan de achterkant

- dubbele kentekenverlichting op de achterplaat (i.p.v. op de bumper)

1600 & 2000 '70:

- voorste stadslichtjes zijn groter en ontbrekende chroomring

- rechthoekige zijmarkeringslichten zowel voor als achter

- dubbele achteruitrijdlichten

- reflectors aan de achterzijde zijn vergroot en naar binnen geplaatst naast de achterlichten.

Aankooptips:

De 1500's:

Worden meestal aangeschaft door de purist of ras liefhebber. Deze Roadsters vergen iets meer onderhoud, onderdelen zijn lastig te vinden en vele malen duurder dan van een 1600. Mijn hart gaat er sneller van kloppen maar mijn portemonnee krijgt last van samentrekkingen.

De 1600's:

Hebben robuuste kleine motoren. Ondanks dat iedereen schijnbaar een voorkeur heeft voor een 2000 (vanwege de snelheid/trekkracht), een 1600 komt ook in het hedendaags verkeer prima mee. Als de compressie goed is en de motor geen olie verbrandt, oververhitting werd voorkomen, kleppen op tijd en juist worden gesteld en onderhoud regelmatig wordt gepleegd, dan kunnen deze motoren zeker 300.000km mee(!).

Controleer altijd of de temperatuurmeter operationeel is en normale werkingstemperatuur toont. Oververhitting kan een teken zijn van slecht onderhoud, verstopte radiateur of van bijv. een cilinderkop die een keer te vaak gevlakt is, wat de compressieverhouding te veel verhoogd.

Als de 4bak een luid knarsend geluid maakt, moet het echt geïnspecteerd en gerepareerd worden. Er zijn twee kleine lagers (van $10) en de as die elke 60.000-80.000mijl vervangen moeten worden. Meestal als de koppeling er uit is, is het een makkelijk klusje (countershaft support bearrings).

De 2000's:

De distributieketting is de zwakste schakel in deze motor. Als de bovenste ketting te veel speling krijgt zal het gaan snijden in een steunbeugel. De steunbeugel, eenmaal gekerfd, zal trillen en breken, dit soort onderdelen kunnen je motor verwoesten. Geen onderhoud, niet aanpakken van problemen (een rammelende ketting word echt wel gehoord) en onwetendheid zijn hier meestal de oorzaak van. Een distributieset voor de U20 kost ongeveer $1.500-2.000 en zou elke 100.000 mijl vervangen moeten worden. Als u het e.e.a. gaat vervangen, dan is het zinvol om de drijfstanglagers ook te inspecteren, gewoonlijk te vervangen na 80.000 mijl.

 

De 5bak heeft de slechte gewoonte om de hoofdmoer los te laten lopen, snelheidsmeter stopt met werken en alle versnellingen beginnen lawaai te maken. Ook de eerdere versnellingsbakken (tot medio '69) hebben de gewoonte om uit de 5e versnelling te schieten. Beide zijn te repareren.

 

De zeer vroege 2000's gebouwd in '67.5 werden uitgerust met Mikuni Solex carburateurs en een andere (snelle) nokkenas. Ze waren een populair "sportpakket" optie op latere USA Roadsters. Ze zijn erg leuk voor sportiever rijden, je moet de motor iets hoger in toeren houden.

Alle Roadsters:

Controleer het VIN-nummer welke op het frame is ingeslagen. Het is aan de linker voorzijde van het chassis, net onder het gebied waar de ruitenvloeistofbak/zak is aangebracht.

Meestal is de afdruk zeer licht uitgevoerd en heel gemakkelijk te missen met vuil en olie er op. Zelfs een zware verflaag kan het nummer verhullen (ook kan het nummer minder leesbaar zijn als het chassis gestraald en gecoat is!). Vergelijk het VINnr altijd met het nr op het typeplaatje onder de motorkap en op de papieren, dit moet kloppen.

 

Meestal zijn de koppelingen robuust, maar vervanging gaat gepaard met het verwijderen van de motor en de versnellingsbak in zijn geheel. (Tijdrovend!)

 

Er zijn Roadsters met "gewisselde motoren" van latere model Datsuns. Het is niet ongewoon om een ​​L18 (1800cc OHC) of L20B (2000cc OHC) motor aan te treffen. Deze motoren zijn vrij robuust. De waarde is dan wel lager dan anders. Het is natuurlijk niet raar om in 50 jaar tijd wat aanpassingen hier en daar aan te treffen zowel op technisch, functioneel en kosten gebied.

 

Roest:

De '63-'65 Roadsters hadden bijna geen roest bescherming. Alle modellen zorgvuldig inspecteren vooral degenen die afkomstig zijn uit gebieden met zout bestrooide wegen of van kustgebieden. Een Californische Roadster zegt niet alles, men heeft weleens de nare gewoonte om het cabriodak open te laten bij een regenbui, ook hoeft de Roadster daar niet altijd verbleven te zijn. Kijk eens bij Chris uit Denemarken hoe verrot zijn "Californian Roadster" is: http://www.311s.org/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=11967

 

Veel voorkomende roest plaatsen:

- De onderkant van de dorpels (vooral tussen de deuren en achterste wielkasten).

- De voor- en achterkant van de dorpels waar de schermen overheen vallen, staan bekend om het vasthouden van vuil en vocht. Ook het scherm is daar vaak aangetast.

- Het rooster, net onder de voorruit, heeft een afvoerslang, als deze stuk of verstopt is kan er water in de bak blijven staan waardoor het  in de auto lekt (in combinatie met lekkende remvloeistof is dit vaak de oorzaak van een slechte bodemplaat). En het lekt precies op de voorkant van de bovengenoemde dorpels.

- De kofferruimte; de binnenkant van de achterste spatborden. De benzinetank kan door zijn ophanging voor scheuren zorgen in de bodem van de koffer, dit is een kwaal.

- De vloermatten moeten worden opgetild om de conditie van de vloerpanelen en binnendorpels te controleren.

Ziet de bodemplaat er zoals uiterst links uit;  dan duidt dat op vervanging of polyester ellende.

Midden en rechts; Een bodemplaat bezit verstevigings"ribbels" en 2 strips haaks erop voor de stoelversteviging!

- Tussen chassis en body zitten paardenhaar matten, deze kunnen vocht opzuigen waardoor het chassis en body op deze plaatsen kunnen roesten.

- Onder de accu (vroeger kookten deze over, als hier niets aan gedaan is, dan is de balk eronder inmiddels flink aangetast).

Ophanging:

Zorgvuldig onderhoud zal een lang leven verzekeren voor de kogelgewrichten, stuurkogels en andere componenten. Helaas zijn veel auto's verwaarloosd door de eigenaren en missen hedendaagse garages de 22 smeerpunten onder de auto.

 

Stuurhuizen kunnen lekken en moeten worden gecontroleerd op de juiste inhoud, versnellingsbakolie. Als er teveel speling (meer dan 2,5cm aan het wiel) is dan moet het stuurhuis vervangen worden. Latere modellen (vanaf eind '69) werden uitgerust met een verbeterd ontwerp, middels kogels).

Je kunt de vetdop op het hulpstuurhuis, op de beweegbare arm verwijderen, terwijl iemand anders het stuur heen en weer draait, kun je zien of er beweging in zit, er mag geen overdadige speling zijn.

Zet de voorwielen op meerdere vellen krantenpapier, (draait het wiel beter, nog beter is een hefbrug) en vraag iemand het wiel heen en weer te bewegen, terwijl jij  kijkt naar de kogelgewrichten, A-armen (draagarmen) en stuurkogels voor elke ongewone beweging. Draai dan het stuurwiel van aanslag tot aanslag, terwijl je kijkt naar de stuur- en fuseekogels.

 

Een Roadster heeft geen sleepoog, men haakt een sleepkabel rond de stabilisatorstang om de auto te slepen. Hierdoor kan de stabilisatorstang krom of de bevestiging daarvan afgebroken zijn. Het krikpunt van een Roadster bevind zich achter het dopje in de dorpel. Is dit dopje aanwezig of volledig weg geplamuurd of is de auto op andere plaatsen opgekrikt wat tot schade heeft geleidt?

 

Remmen

Roadsters hebben uitstekende remmen als alles goed functioneert. (Men moet wel harder trappen, we zijn tegenwoordig verwend met rembekrachtiging en ABS, defensief rijden is het devies). Als Roadsters niet regelmatig gereden worden in een jaar, dan bestaat de kans dat de rubber afdichtingen en cilinders slecht zijn. Gebruik DOT3 (of 4) remvloeistof, anders heeft u kans dat de remslangen van binnen oplossen.

 

Cabrioletdaken

Controleer de cabriokap op beschadigingen, uitdroging, sluitingen en het frame. Het doek wat origineel uit een zwarte vinylachtige soort bestaat kan vervangen worden, maar het metalen frame daaronder moet compleet en goed zijn. Deze metalen frames zijn steeds moeilijker te vinden. Ook missen vaak de "gordijnroedes" met bevestiging in de kap rond de zijruiten.

Het is niet ongewoon voor een eigenaar om de cabriokap opgeslagen te hebben in de garage en deze bij de verkoop vergeet mee te leveren. Dit geldt ook voor de hardtops, boottops (cabrio afdekhoes) en tonneau's (een hoes welke het gehele interieur afdekt, vaak halverwege in lengte richting uigevoerd met rits, zodat de bestuurder plaats kan nemen om te rijden). En wellicht een origineel velgenset.

De "hoge voorruit" modellen hebben een andere top dan het "lage voorruit" model. De voorste boog wordt gemaakt van delen gelaste plaat. Deze heeft 3 sluitingen i.p.v.2. Deze cabriokappen zijn dus absoluut niet uitwisselbaar, geldt ook voor de hardtops.

 

Prijzen

De 1500's zijn niet opgenomen in de prijslijst omdat ik er vanuit ga dat deze minder voorkeur hebben dan de meer voorkomende 1600 en 2000 modellen. Mocht u hier wel uw zinnen op gezet hebben dan liggen de prijzen aanmerkelijk hoger dan een 1600 laag voorruit model.

LET OP: '67.5 2000 modellen zijn enorm gewild vanwege de 5 klokken en de 2.0ltr motor. Een laag voorruit model heeft over het algemeen meer voorkeur vanwege het mooier uitgevoerde dashboard dan de hoge voorruit modellen. Dit zie je ook terug in de prijzen.

wrak: Onderdelen auto niet geschikt voor restauratie, hier ziet je vrouw* je liever niet mee thuis komen.

project: Handen zelf uit de mouwen, hier komt nog wel €10.000 achteraan mits je alles zelf doet...je vrouw* lokt je uit de garage naar binnen met eten.

goed: Rijdende auto; origineel of gerestaureerd; hier zie en hoor je wel wat aan, niet alleen je vrouw* staat in de rij om mee te rijden.

showroom: Dit behoord een perfecte Roadster met de juiste details te zijn. Goed voor een concours winnende prijs en alle andere liefhebbers "de ogen uit steken".

('68-'70 1600**: Let op de '68-'70 1600's gaan voor iets minder dan een model 2000).

Kopen

Ik raad u aan om de mooiste, best uitziende, origineelste/gerestaureerde model te kopen dat u zich kunt veroorloven! Alle onderdelen worden steeds moeilijker te verkrijgen, met name het plaatwerk, motoronderdelen van een 2000 en verchroomde onderdelen. Het is daarom zinvol om een ​​Roadster te kopen in de best mogelijke conditie.

 

Bedenk dat het aanschaffen van een project nog een €10-15.000 met zich mee laat brengen (wellicht meer als u niet zelf aan de slag gaat) en dat u vaak maar een paar €1000 euro extra betaald voor een goed exemplaar waar u direct van kan genieten of waar geen ingrijpende restauraties aan hoeven plaats te vinden.


Gebruik je verstand

Ga niet overhaasten in het kopen van een Roadster.

Als het enigszins mogelijk is, ga eens naar een meeting, lees je in op het internet, pluis fora na, kijk eens op E-bay voor onderdeelprijzen, maak je thuis in de modellen. Lees het restauratieverslag van Peter (te vinden op mijn website). "Bezint eer ge begint."

Ik adviseer je om eens een proefrit te maken in verschillende modellen. Vind je zo'n lage voorruit prachtig, maar pas je er wel in?

Vraag jezelf reëel af wat kan ik zelf en wat moet ik uitbesteden. Heb ik (en mijn vrouw*) zin in een jarenlange restauratie, waarbij de uitgaven verspreid worden, maar de kans bestaat dat de auto een uitzichtloos project wordt door te grote uitgaven of veranderde persoonlijke omstandigheden. Is het verstandiger een rijdend exemplaar aan te schaffen waarmee ik gelijk kan genieten (en dus niet het gezeur van je vrouw* aan hoeft te horen). Heb je daar het geld voor liggen of moet er nog wat gespaard of toch juist meer gesleuteld worden?

Deze auto's zijn voornamelijk geëxporteerd naar de USA of ging als rechtgestuurde naar Australië of bleef in Japan. Een enkeling kwam over naar Europa (met een km/h teller). Bedenk dat bij het importeren van een auto en/of onderdelen, voornamelijk uit de USA, er bijkomende kosten voor transport, invoer en BTW zijn, welke in de papieren kunnen lopen! (Reken op een €2.000-6.000 voor een autotransport van de andere kant USA naar Nederland).

Weet dat Amerikanen over het algemeen niet veel aan onderhoud doen en dat overgespoten auto's vaak slecht gedaan zijn en gerestaureerde exemplaren veel "bondo" kunnen bevatten ("time is money"). Het zou prettig zijn als er iemand (bijv. een eigenaar welke op het 311s forum is te vinden) in de buurt woont van een aangeboden auto en daar voor je wil kijken, voordat een "nearly mint" een zeperd blijkt te zijn.

LET OP: Wat wordt beschouwd als "wrak" in Texas, kan een "project" zijn in Canada, vanwege de algehele staat door weersomstandigheden (lees roest) in het noorden.

Onze (Nederlandse) standaard is veel hoger dan die van een Amerikaan, wat voor ons "goed" is, is bij hun "showroom condition". Alleen Amerikanen die in "het wereldje" zitten, zitten waarschijnlijk dichter bij onze standaard.

Het belangrijkste is, dat hangt natuurlijk van de nieuwe eigenaar en zijn portemonnee af;

- dat alle details kloppen met het model

- dat de auto compleet is (zijn alle chroomdelen, interieur, etc. aanwezig)

- dat de body geen plamuur/bondo/polyester bevat en dat het chassis geen lasproject is

- voor de originaliteitsfreaks "matching numbers" heeft; nummers op het typeplaatje van de body gelijk zijn met chassis- en met motornummer. (En bij latere vanaf '69 modellen ook op het dashboard onder de voorruit).

Wellicht is het beter een model welke zich in Nederland (of Duitsland) bevind aan te schaffen. Kijk voor een project/rijdende auto altijd bij meerdere aanbieders. Deze kan men aanraken, rijden, in eigen taal communiceren met de verkopende partij. Inzicht krijgen in de facturen en het uitgevoerde onderhoud. Neem een onafhankelijke autokenner mee welke je de waarheid kan vertellen (niet nog een enthousiasteling). Laat een rijdende auto afleveren met een nieuwe APK.

Het leven is veel te kort om niet te genieten. Een Roadster rijdt als een kart, het is een aandacht trekker, mensen kennen het niet. En als ze in je garage staat, dan houdt je dat van de straat, bezig zijnde met een mooi project (of onderhoud) draagt ook bij aan inspannende ontspanning. Ik moet eerlijk bekennen: "Het leek me niets, totdat ik in mijn moeders Fairlady gereden had, ik had haar volledig onderschat, er gaat niets boven open rijden in een sportwagen met een tijdloos ontwerp, gegarandeerd een lippen krullende auto".

Erica

(vrouw*: kan net zo goed man zijn)

PS: Het is natuurlijk veel leuker om op de weg een andere Roadster te herkennen dan (weer) een MG-B of MX-5...

Tekst met dank aan Thomas Walter en earlydatsun.com

Datsun Roadster Aankoop handleiding.docx
aankooptips

Uiterst links; bodem kofferruimte, van binnen gezien.

Links; onderzijde kofferruimte, de scheur is duidelijk te zien.