Het serienummer wordt bij een 2000 uitvoering SR(L)311-. De verandering (voor export
model) begint bij SRL311-00003
- U20 motor met 1982cc, gehele motor metrisch draad, 5x gelagerde krukas en bovenliggende
nokkenas
- 2 dubbele Mikuni Solex carburateurs
- 150Pk, 200+ km/h
- nieuwe 5 versnellingsbak
- grille heeft 3 horizontale spijlen iets meer in het midden gecentreerd met in het
midden een logo met een D er in
- chroomlijst op de achterplaat om de kentekenplaatuitsparing
- embleem is 2000 op de zijkanten en achterop
- Het chroom in het interieur is zoveel mogelijk verminderd omdat het verblindend
zou zijn.
- instrumentranden zijn nu zwart uitgevoerd
- raamlijsten aan de binnenzijde, raamstijltje, schakelaars en de sierlijst om het
dashboard zijn grijs gemaakt
- 5 tellers( i.p.v.7) waarvan 2 combinatie meters zijn
- 3 flipperschakelaars (i.p.v. 4)
- de claxon krijgt een dikke zwarte rand
- zonnekleppen
- contactslot aan de stuurkolom (i.p.v. in het dashboard aan de linkerkant)
- lichter uitgevoerde mechanismen in de deuren
- deuropeners binnenzijde zijn geen beweegbare klinken maar een trekmechanisme
- eenvoudiger uitgevoerde stoelen met optionele hoofdsteunen
- uitgeklopte wielkastranden
- bredere velgen
- aluminium remtrommels en een dubbele hoofdremcilinder (gescheiden remsysteem)
- sierlijsten aan de zijkanten zijn bol i.p.v. Hol
- voor export auto's wordt op de zijkanten en achterop een ander Datsun embleem (met
ingekleurde witte letters) geplaatst boven de sierlijst en daaronder 2000. Andere
uitvoeringen zijn met het vertrouwde fairlady embleem aan de zijkanten boven de sierlijst
en op de achterzijde een nieuw fairlady embleem in een handgeschreven stijl.
- De binnenspiegel zit bij exportmodellen vaak boven aan het ruitframe en bij anderen
op het dashboard.
Er werden 2.210 rechts- en 1.245 links gestuurde modellen geproduceerd.
Links het typeplaatje met de 135hp motor en rechts het sportpakket met de 150hp sterke
motor.
2000 '68:
De “grote verandering” start vanaf nummer SRL311-01001
Wegens veiligheidsvoorschriften in de USA, wordt het '68 model daar volledig op aangepast.
De 1600 blijft t/m 1970 de R motor met 96pk en 4bak behouden. De 2000 blijft t/m
1970 de U20 motor behouden, echter de naar de USA geëxporteerde modellen krijgen
twee enkele Hitachi carburateurs (i.p.v. dubbele Mikuni Solex) waardoor het nog 135pk
afgeeft (i.p.v.150). Tevens werden er USA versies uitgerust met smog apparatuur.
Een luchtpomp aan de rechterkant v/d motor waar de dynamo zat. De dynamo wordt nu
naar beneden geplaatst onder de waterpomp bij het stuurhuis. Dit is geen ideale plaats
i.v.m hitte van de uitlaat en de bereikbaarheid is slecht. De luchtpomp perst verse
lucht in het uitlaatspruitstuk middels slangen en buizen welke slangachtig over de
voorzijde v/d motor en over de carburateurs zitten. Op het uitlaatspruitstuk zitten
een aantal extra kleppen, slangen en andere fittingen voor dit luchtsysteem.
Het uitlaatspruitstuk krijgt een verbeterde montage flensversie en wordt in diameter
vergroot naar 47,6mm. Het achterste deel krijgt een mooie chroom taps uitlopend einde.
(Een mooie trompet).
Het brandstoffilter wordt van een makkelijk vervangbaar plastic exemplaar i.p.v een
glazen type.
Het brandstofsysteem krijgt een drukventiel aan de achterzijde v/d carburateur, welke
de te veel aanwezige brandstof terug laat lopen naar de benzinetank om “vapor lock”
te voorkomen.
De verdeler krijgt een gemodificeerde puntas welke de voorontsteking veranderd naar
0º voor BDP, om tegemoet te komen aan de emissie eisen.
De radiateur heeft een kap gekregen welke uit 1 geheel bestaat en er beter gevormd
uitziet.
De waterpomp krijgt een temperatuur gestuurde fan koppeling, welke het verlies van
pk’s voorkomt doordat deze niet de gehele tijd meedraait.
Het dashboard wordt volledig uit schuim opgetrokken en met een zwart plastic overtrokken.
Er zitten 3 verzonken tellers in. De dashboardschakelaars zijn nu omhuld met zwart
plastic en worden als trek- en draaiknoppen gebruikt. De radio zit verticaal gemonteerd
in de middenconsole onder het dashboard.
Het stuur krijgt een groot rond gewatteerd kussen en de stuurkolom is samendrukbaar
bij een ongeluk.
Nieuwe stoelen welke er luxer uitzien, maar ook beter ondersteunen. Tevens kunnen
de hoofdsteunen nu aan de bovenzijde worden gemonteerd (i.p.v. aan de achterzijde
met een beugelbevestiging zoals bij het '67.5 model).
Een +/- 6,4cm hogere voorruit (men spreekt vaak van high- and low windshield model).
Het voorruitframe is een deel van de carrosserie geworden en in kleur meegespoten.
De binnenzijde van het frame is gewatteerd en met zwart plastic uitgevoerd. De ruitenwissers
staan gelijk t.o.v. elkaar en bewegen parallel (i.p.v. naar elkaar toe bewegende
wissers).
Nieuwe cabriokap, met 3 sluitingen aan het voorruitframe.
Uitsparing voor de kentekenplaat is verdiept.
De deurgrepen aan de buitenzijde zijn van een trek type, i.p.v. een drukknop met
greep.
De driehoekzijruitjes kunnen niet meer open scharnieren.
Er werden 7.554 rechts- en 6.480 linksgestuurde modellen geproduceerd.
2000 '69:
De verandering behelst ongeveer de volgende nummers SRL311-07001 tot SRL311-12061
- druppelvormige oranje zijmarkeringslichten aan de voorzijde
- ronde rode zijmarkeringslichten aan de achterkant
- dubbele kentekenverlichting op de achterplaat (i.p.v. op de bumper)
- de knoppen krijgen tekens i.p.v. woorden
- een extra identificatienummer (vin/chassisnr) op een plaatje op het dashboard in
de linkerhoek
- de zekeringkast krijgt 2 rijen zekeringen
- de uitlaatdemper welke in het X-frame zit verhuisd naar achter het X-frame net
voor de achteras
- nieuw stuurhuis met kogelkringloop besturing vanaf SRL311-09001
Er werden 5.109 rechts- en 5.060 linksgestuurde modellen geproduceerd.
2000 '70:
- voorste stadslichtjes zijn groter en ontbrekende chroomring
- rechthoekige zijmarkeringslichten zowel voor als achter
- dubbele achteruitrijdlichten
- reflectors aan de achterzijde zijn vergroot en naar binnen geplaatst naast de achterlichten.
- Californische modellen werden uitgevoerd met een benzinedampafzuigendsysteem welke
bestond uit een damphoudende tank aan de zijkant van de kofferbak en een gesloten
brandstofsysteem welke alle brandstofdamp terug naar de motor leidt voor verbranding
- de benzinedop is niet geventileerd en heeft geen slot
- een geluid klinkt als de deur niet goed gesloten is
Er werden 131 rechts- en 92 linksgestuurde modellen geproduceerd.