Updated: 03-
1600: '65-
Een ander serienummer beginnend met SP(L)311-
Er wordt een "nieuwe" R motor gemonteerd, deze heeft 1595cc en 96pk. Zie het meer als een vergrootte versie van zijn voorloper waarbij de Hitachi (SU) carburateurs iets verbeterd zijn. T/m motor nummer R10605 waren alle cilinderkoppen van metaal, na dit nummer werden de cilinderkoppen van aluminium. T/m motor R02311 werd er een oliefilter gebruikt waarvan men het filter zelf kon vervangen, na dit motornummer werd het een afschroefbaar oliefilter zoals men nu nog kent.
In 1965 kwam de Silvia CSP311 coupe uit. Deze stond op het chassis en de bodemplaat van de Fairlady maar kreeg wel allemaal nieuwe mechanische delen, welke weer in de Fairlady werden toegepast.
Een nieuwe versnellingsbak, met weer 4 verzetten, waarvan nu ook de eerste versnelling is gesynchroniseerd, met Porsche type synchromeshringen. Deze bak is soepel en precies een flinke verbetering t.ov. de oude.
De voorremmen zijn nu schijfremmen met dubbele zuigers (aan elke kant één) van Dunlop
Sumitomo, een Japanse versie van de Dunlop die op de Jaguar E-
Door de grotere velgen is ook de wielkast vergroot, daardoor beginnen de sierstrippen nu achter het voorwiel i.p.v. achter de koplamp. Ook de wielkastranden zijn weer iets breder geworden; 2,54cm ongeveer.
De diameter van de wielremcilinders achter is 20,64mm.
Het stuursysteem en de vering zijn hoofdzakelijk niet veranderd, behalve de veerkracht en de vooras maten.
Het dashboard is ongewijzigd. Doordat de versnellingspook naar achteren is geplaatst bestaat de armsteun nu uit een geheel met de asbak en versnellingspookplaat.
Het rubber van de pook is een accordeon type en scheurt makkelijk. De pookknop is ronde en van een zwart plastic.
Er zijn geen zonnekleppen.
De zekeringkast bestaat uit 1 rij zekeringen en is te vinden onder de motorkap op het linker binnenscherm.
Het stuurwiel heeft 3 spaken met ronde gaten er in, typisch ‘60’s.
De cabriokap zit met 2 vergrendelmechanismen aan de voorruit gemonteerd.
De grille heeft een nieuw uiterlijk, 3 (of 5 hoe je het wil zien) horizontale spijlen, welke uit 1 stuk is geperst.
De luchthapper op de motorkap is iets vergroot.
Deuropeners buitenzijde middels een handgreep met drukknop.
De kofferklep scharniert nu aan de binnenkant (wat bij een volle kofferruimte nog weleens in de weg zit).
Het embleem voorop blijven de losse letters en achter staat er nu Datsun1600 op de linker bil. Voornamelijk de USA uitvoeringen hebben nu Datsun1600 (gelijk als de achterzijde) op de zijkant staan (op dezelfde plaats als fairlady), andere uitvoeringen hebben er fairlady staan.
Het gewicht bedroeg 920kg en de topsnelheid 170k/ph. Er werden 10.883 rechts-
Een 1967 model is niets anders dan een 1966 model waarvan eerst alle onderdelen opgemaakt zijn. (efficient zijn is een manier om kosten te besparen). Hier zijn dus geen geproduceerde aantallen van. Het ‘67½ model komt met veranderingen.
1967½ model: Geproduceerd tussen maart '67 en september '67.
Dit start (voor de export) vanaf model nummer SPL311-
De R motor is nu uitgevoerd met een 5x gelagerde krukas i.p.v. 3 en heeft nu metrisch draad. (Alleen de motor!). Deze 5x gelagerde motor is erg robuust. Deze verbetering start vanaf motor nummer R40001.
Er zijn een aantal veranderingen aangebracht. (Deze gelden voor zowel het 1600 als 2000 model):
Het chroom in het interieur is zoveel mogelijk verminderd omdat het verblindend zou zijn.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Er werden 5.452 rechts-
1600 '69:
De verandering behelst ongeveer de volgende nummers SPL311-
-
-
-
-
-
-
-
-
Er werden 3.749 rechts-
1600 '70:
-
-
-
-
-
-
-
Er werden 1.154 rechts-
De “grote verandering” start vanaf nummer SPL311-
Wegens veiligheidsvoorschriften in de USA, wordt het '68 model daar volledig op aangepast. De 1600 blijft t/m 1970 de R motor met 96pk en 4bak behouden. Tevens werden er in USA versies uitgerust met smog apparatuur. Een luchtpomp aan de rechterkant v/d motor waar de dynamo zat. De dynamo wordt nu naar beneden geplaatst onder de waterpomp bij het stuurhuis. Dit is geen ideale plaats i.v.m hitte van de uitlaat en de bereikbaarheid is slecht. De luchtpomp perst verse lucht in het uitlaatspruitstuk middels slangen en buizen welke slangachtig over de voorzijde v/d motor en over de carburateurs zitten. Op het uitlaatspruitstuk zitten een aantal extra kleppen, slangen en andere fittingen voor dit luchtsysteem.
Het uitlaatspruitstuk krijgt een verbeterde montage flensversie en wordt in diameter vergroot naar 47,6mm. Het achterste deel krijgt een mooie chroom taps uitlopend einde. (Een mooie trompet).
Het brandstoffilter wordt van een makkelijk vervangbaar plastic exemplaar i.p.v een glazen type.
Het brandstofsysteem krijgt een drukventiel aan de achterzijde v/d carburateur, welke de te veel aanwezige brandstof terug laat lopen naar de benzinetank om “vapor lock” te voorkomen.
De verdeler krijgt een gemodificeerde puntas welke de voorontsteking veranderd naar 0º voor BDP, om tegemoet te komen aan de emissie eisen.
De radiateur heeft een kap gekregen welke uit 1 geheel bestaat en er beter gevormd uitziet.
De waterpomp krijgt een temperatuur gestuurde fan koppeling, welke het verlies van pk’s voorkomt doordat deze niet de gehele tijd meedraait.
Het dashboard wordt volledig uit schuim opgetrokken en met een zwart plastic overtrokken.
Er zitten 3 verzonken tellers in. De dashboardschakelaars zijn nu omhuld met zwart
plastic en worden als trek-
Het stuur krijgt een groot rond gewatteerd kussen en de stuurkolom is samendrukbaar bij een ongeluk.
Nieuwe stoelen welke er luxer uitzien, maar ook beter ondersteunen. Tevens kunnen de hoofdsteunen nu aan de bovenzijde worden gemonteerd (i.p.v. aan de achterzijde met een beugelbevestiging zoals bij het '67.5 model).
Een +/-
Nieuwe cabriokap, met 3 sluitingen aan het voorruitframe.
Zekeringkast zit nu in het dashboardkastje.
Uitsparing voor de kentekenplaat is verdiept.
Deurgrepen aan de buitenzijde zijn van een trek type i.p.v. een indruk knop met greep.
De zijruitjes zijn nu niet meer open te scharnieren.
Er werden 6.136 rechts-
De binnenspiegel zit bij exportmodellen vaak boven aan het ruitframe en bij anderen op het dashboard.