Updated: 03-10-2015 Please subscribe in the register Datsun Fairlady Roadster

HOME CONTACT
modellen

1600: '65-'67:

Een ander serienummer beginnend met SP(L)311-. Geproduceerd van mei '65 t/m januari '67.

Er wordt een "nieuwe" R motor gemonteerd, deze heeft 1595cc en 96pk. Zie het meer als een vergrootte versie van zijn voorloper waarbij de Hitachi (SU) carburateurs iets verbeterd zijn. T/m motor nummer R10605 waren alle cilinderkoppen van metaal, na dit nummer werden de cilinderkoppen van aluminium. T/m motor R02311 werd er een oliefilter gebruikt waarvan men het filter zelf kon vervangen, na dit motornummer werd het een afschroefbaar oliefilter zoals men nu nog kent.

In 1965 kwam de Silvia CSP311 coupe uit. Deze stond op het chassis en de bodemplaat van de Fairlady maar kreeg wel allemaal nieuwe mechanische delen, welke weer in de Fairlady werden toegepast.

Een nieuwe versnellingsbak, met weer 4 verzetten, waarvan nu ook de eerste versnelling is gesynchroniseerd, met Porsche type synchromeshringen. Deze bak is soepel en precies een flinke verbetering t.ov. de oude.

De voorremmen zijn nu schijfremmen met dubbele zuigers (aan elke kant één) van Dunlop Sumitomo, een Japanse versie van de Dunlop die op de Jaguar E-types werd gebruikt. Daardoor moesten er 14 inch wielen gemonteerd moest worden. Om in de trend van het oude model mee te gaan zijn de gaten in de velg in rechthoekvorm met afgeronde hoeken aangebracht en een kleinere chroom wieldop.

Door de grotere velgen is ook de wielkast vergroot, daardoor beginnen de sierstrippen nu achter het voorwiel i.p.v. achter de koplamp. Ook de wielkastranden zijn weer iets breder geworden; 2,54cm ongeveer.

De diameter van de wielremcilinders achter is 20,64mm.

Het stuursysteem en de vering zijn hoofdzakelijk niet veranderd, behalve de veerkracht en de vooras maten.







Het dashboard is ongewijzigd. Doordat de versnellingspook naar achteren is geplaatst bestaat de armsteun nu uit een geheel met de asbak en versnellingspookplaat.

Het rubber van de pook is een accordeon type en scheurt makkelijk. De pookknop is ronde en van een zwart plastic.

Er zijn geen zonnekleppen.

De zekeringkast bestaat uit 1 rij zekeringen en is te vinden onder de motorkap op het linker binnenscherm.

Het stuurwiel heeft 3 spaken met ronde gaten er in, typisch ‘60’s.

De cabriokap zit met 2 vergrendelmechanismen aan de voorruit gemonteerd.

De grille heeft een nieuw uiterlijk, 3 (of 5 hoe je het wil zien) horizontale spijlen, welke uit 1 stuk is geperst.

De luchthapper op de motorkap is iets vergroot.

Deuropeners buitenzijde middels een handgreep met drukknop.

De kofferklep scharniert nu aan de binnenkant (wat bij een volle kofferruimte nog weleens in de weg zit).

Het embleem voorop blijven de losse letters en achter staat er nu Datsun1600 op de linker bil. Voornamelijk de USA uitvoeringen hebben nu Datsun1600 (gelijk als de achterzijde) op de zijkant staan (op dezelfde plaats als fairlady), andere uitvoeringen hebben er fairlady staan.

Het gewicht bedroeg 920kg en de topsnelheid 170k/ph. Er werden 10.883 rechts- en 9.945 linksgestuurde modellen geproduceerd.




Een 1967 model is niets anders dan een 1966 model waarvan eerst alle onderdelen opgemaakt zijn. (efficient zijn is een manier om kosten te besparen). Hier zijn dus geen geproduceerde aantallen van. Het ‘67½ model komt met veranderingen.

1967½ model: Geproduceerd tussen maart '67 en september '67.

Dit start (voor de export) vanaf model nummer SPL311-11002.

De R motor is nu uitgevoerd met een 5x gelagerde krukas i.p.v. 3 en heeft nu metrisch draad. (Alleen de motor!). Deze 5x gelagerde motor is erg robuust. Deze verbetering start vanaf motor nummer R40001.

Er zijn een aantal veranderingen aangebracht. (Deze gelden voor zowel het 1600 als 2000 model):

Het chroom in het interieur is zoveel mogelijk verminderd omdat het verblindend zou zijn.

- instrumentranden zijn nu zwart uitgevoerd

- raamlijsten aan de binnenzijde, raamstijltje, schakelaars en de sierlijst om het dashboard zijn grijs gemaakt

- 5 tellers( i.p.v.7) waarvan 2 combinatie meters zijn

- 3 flipperschakelaars (i.p.v. 4)

- de claxon krijgt een dikke zwarte rand

- zonnekleppen

- contactslot aan de stuurkolom (i.p.v. in het dashboard aan de linkerkant)

- lichter uitgevoerde mechanismen in de deuren

- deuropeners binnenzijde zijn geen beweegbare klinken maar een trekmechanisme

- eenvoudiger uitgevoerde stoelen met optionele hoofdsteunen

- uitgeklopte wielkastranden

- bredere velgen, naar ongeveer 11,4cm.

- wielcilinders (achter) worden 19mm. in diameter

- aluminium remtrommels (I.p.v. Ijzer)

- dubbele hoofdremcilinder (gescheiden remsysteem)

- een stabilisatorarm op het differentieel en chassis (alleen aan de rechterzijde) om het springen van de achteras te reduceren bij  hard optrekken

- sierlijsten aan de zijkanten zijn bol i.p.v. Hol

- de chroomranden om de koplampen zijn gematteerd.

- voor export auto's wordt op de zijkanten en achterop een ander Datsun embleem (met ingekleurde witte letters) geplaatst boven de sierlijst en daaronder 1600. Andere uitvoeringen zijn met het vertrouwde fairlady embleem aan de zijkanten boven de sierlijst en op de achterzijde een nieuw fairlady embleem in een handgeschreven stijl.

Er werden 5.452 rechts- en 5.443 linksgestuurde modellen geproduceerd.

1600 '69:

De verandering behelst ongeveer de volgende nummers SPL311-24001 tot SPL311-27710

- druppelvormige oranje zijmarkeringslichten aan de voorzijde

- ronde rode zijmarkeringslichten aan de achterkant

- dubbele kentekenverlichting op de achterplaat (i.p.v. op de bumper)

- de knoppen krijgen tekens i.p.v. woorden

- een extra identificatienummer (vin/chassisnr) op een plaatje op het dashboard in de linkerhoek

- de zekeringkast krijgt 2 rijen zekeringen

- de uitlaatdemper welke in het X-frame zit verhuisd naar achter het X-frame net voor de achteras

- nieuw stuurhuis met kogelkringloop besturing vanaf SPL311-25001

Er werden 3.749 rechts- en 3.709 linksgestuurde modellen geproduceerd.

1600 '70:

- voorste stadslichtjes zijn groter en ontbrekende chroomring

- rechthoekige zijmarkeringslichten zowel voor als achter

- dubbele achteruitrijdlichten

- reflectors aan de achterzijde zijn vergroot en naar binnen geplaatst naast de achterlichten.

- Californische modellen werden uitgevoerd met een benzinedampafzuigendsysteem welke bestond uit een damphoudende tank aan de zijkant van de kofferbak en een gesloten brandstofsysteem welke alle brandstofdamp terug naar de motor leidt voor verbranding

- de benzinedop is niet geventileerd en heeft geen slot

- een geluid klinkt als de deur niet goed gesloten is

Er werden 1.154 rechts- en 1.109 linksgestuurde modellen geproduceerd.

modellen

De “grote verandering” start vanaf nummer SPL311-17001

Wegens veiligheidsvoorschriften in de USA, wordt het '68 model daar volledig op aangepast. De 1600 blijft t/m 1970 de R motor met 96pk en 4bak behouden. Tevens werden er in USA versies uitgerust met smog apparatuur. Een luchtpomp aan de rechterkant v/d motor waar de dynamo zat. De dynamo wordt nu naar beneden geplaatst onder de waterpomp bij het stuurhuis. Dit is geen ideale plaats i.v.m hitte van de uitlaat en de bereikbaarheid is slecht. De luchtpomp perst verse lucht in het uitlaatspruitstuk middels slangen en buizen welke slangachtig over de voorzijde v/d motor en over de carburateurs zitten. Op het uitlaatspruitstuk zitten een aantal extra kleppen, slangen en andere fittingen voor dit luchtsysteem.


Het uitlaatspruitstuk krijgt een verbeterde montage flensversie en wordt in diameter vergroot naar 47,6mm. Het achterste deel krijgt een mooie chroom taps uitlopend einde. (Een mooie trompet).

Het brandstoffilter wordt van een makkelijk vervangbaar plastic exemplaar i.p.v een glazen type.

Het brandstofsysteem krijgt een drukventiel aan de achterzijde v/d carburateur, welke de te veel aanwezige brandstof terug laat lopen naar de benzinetank om “vapor lock” te voorkomen.

De verdeler krijgt een gemodificeerde puntas welke de voorontsteking veranderd naar 0º voor BDP, om tegemoet te komen aan  de emissie eisen.

De radiateur heeft een kap gekregen welke uit 1 geheel bestaat en er beter gevormd uitziet.

De waterpomp krijgt een temperatuur gestuurde fan koppeling, welke het verlies van pk’s voorkomt doordat deze niet de gehele tijd meedraait.

Het dashboard wordt volledig uit schuim opgetrokken en met een zwart plastic overtrokken. Er zitten 3 verzonken tellers in. De dashboardschakelaars zijn nu omhuld met zwart plastic en worden als trek- en draaiknoppen gebruikt. De radio zit verticaal gemonteerd in de middenconsole onder het dashboard.

Het stuur krijgt een groot rond gewatteerd kussen en de stuurkolom is samendrukbaar bij een ongeluk.


Nieuwe stoelen welke er luxer uitzien, maar ook beter ondersteunen. Tevens kunnen de hoofdsteunen nu aan de bovenzijde worden gemonteerd (i.p.v. aan de achterzijde met een beugelbevestiging zoals bij het '67.5 model).

Een +/- 6,4cm hogere voorruit (men spreekt vaak van high- and low windshield model). Het voorruitframe is een deel van de carrosserie geworden en in kleur meegespoten. De binnenzijde van het frame is gewatteerd en met zwart plastic uitgevoerd. De ruitenwissers staan gelijk t.o.v. elkaar en bewegen parallel (i.p.v. naar elkaar toe bewegende wissers).


Nieuwe cabriokap, met 3 sluitingen aan het voorruitframe.

Zekeringkast zit nu in het dashboardkastje.

Uitsparing voor de kentekenplaat is verdiept.

Deurgrepen aan de buitenzijde zijn van een trek type i.p.v. een indruk knop met greep.

De zijruitjes zijn nu niet meer open te scharnieren.

Er werden 6.136 rechts- en 6.219 linksgestuurde modellen geproduceerd.

De binnenspiegel zit bij exportmodellen vaak boven aan het ruitframe en bij anderen op het dashboard.